Jak stać się lepszym kierowcą w 5 krokach!


1. Praca rąk na kierownicy

rys10Na kursach na prawo jazdy instruktorzy dosyć często uczą błędnych zasad posługiwania się kierownicą. Dlatego warto wymienić kilka złotych zasad:

  • kierownicę ciągniemy a nie popychamy (tzw. dojenie kierownicy, czyli przekładanie w rękach to fatalny nawyk!)
  • uchwyt za piętnaście trzecia, czyli w połowie wysokości kierownicy
  • podczas skręcania nie krzyżujemy rąk(za wyjątkiem gwałtownych manewrów)
  • nie stosujemy podchwytu

2. Redukcja biegów z przygazówką

redukcja bieguNaturalnym jest, że biegi zmieniamy w górę wraz ze wzrostem prędkości. Zmiana biegów w dół to już jednak dla większości wyższa szkoła jazdy a to wcale nie jest trudne. Wystarczy zrozumieć podstawy działania układu napędowego. Silnik kręci jednym wałkiem w skrzyni biegów a drugi wałek przekazuje napęd na koła. Na każdym z wałków są zębatki, które łączą wałki. To właśnie one zgrzytają kiedy próbujemy zmienić bieg bez sprzęgła! Kiedy chcemy wrzucić niższy bieg potrzebujemy zwiększyć obroty silnika do takiej wartości przy jakiej silnik pracowałby na niższym biegu przy danej prędkości. Potrzebujemy wyrównać obroty obu wałków wtedy zmiana biegu jest płynna.

Procedura redukcji biegu:

  1. Wciskamy sprzęgło
  2. Zmieniamy bieg na niższy dodając jednocześnie gazu, czyli zwiększamy obroty silnika
  3. Puszczamy sprzęgło

Jeżeli zwiększymy obroty do odpowiedniej wartości nawet bardzo szybko wykonana redukcja będzie płynna i prawie niewyczuwalna. Dlaczego redukcja biegów jest ważna to temat na osobny artykuł. Wśród zalet jest między innymi bardziej efektywne hamowanie silnikiem(oszczędza hamulce) a także płynne i bezpieczne pokonywanie zakrętów z przełożeniem dobranym do prędkości samochodu.

3. Trzymaj odstęp

Przeciętnym współczesny samochód hamuje na asfalcie ze 100 km/h do 0 na dystansie około 40m. Przy 100 km/h pokonujemy w ciągu jednej sekundy 27m. Przeciętnemu kierowcy rozpoznanie zagrożenia i reakcja zajmuje 1 sekundę. Możemy przyjąć, że w sytuacji zagrożenia zatrzymanie się ze 100 km/h zajmie nam 60-70 m. Warto wziąć to pod uwagę gdy kalkulujemy jaki odstęp powinniśmy uznać za bezpieczny. Testy przeprowadzane na szkoleniach z doskonalenia techniki jazdy udowadniają, że większość kierowców nieprawidłowo ocenia ten bezpieczny dystans. W Niemczech na przykład policja karze za zbyt mały odstęp na autostradach. Urządzenie przypominające fotoradar analizuje odstęp pomiędzy kolejno mijającymi je autami. Jeżeli jest zbyt mały robione jest zdjęcie a kierowca dostaje mandat.

4. Prawidłowa pozycja

Zupełnie ignorowane zagadnienie. A to bardzo źle, bo prawidłowa pozycja kierowcy jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa czynnego w samochodzie. Najczęstszymi błędami są tu pozycja zbyt leżąca. Zbyt blisko lub zbyt daleko od kierownicy i pedałów. I wisienka na torcie: nieprawidłowe ustawienie zagłówka. Jak zająć prawidłową pozycję za kierownicą to temat na osobny artykuł!

5. Poznaj swój samochód

7488207488_8c65dd4682_bBezpieczne i skuteczne poruszanie własnym autem nie jest możliwe jeśli go dobrze nie poznamy. Polecam każdemu, zarówno zupełnie świeżemu jak i starym wyjadaczom pojechać na tor wyścigowy i poznać możliwości swojego samochodu. Przede wszystkim jak hamuje, jak przyspiesza i jaką przyczepnością dysponuje w zakrętach. Każdy powinien pociągnąć swój samochód na krawędź i sprawdzić jaką ma charakterystykę i jak się zachowuje. Dla tych którzy będą się bali będzie to lekcja pokory. Ważne by mieć świadomość czego się nie umie. Dla tych którzy poczują się na siłach będzie to początek drogi w doskonaleniu swoich umiejętności! Mało powiedzieć, że są takie kraje jak Szwecja, w których na egzaminie na prawo jazdy trzeba się wykazać umiejętnością jazdy w poślizgu.


5 thoughts on “Jak stać się lepszym kierowcą w 5 krokach!”

  1. Dla młodych kierowców przeglądnięcie tego wpisu będzie świetnym posunięciem. Wielu kierowców nie zna podstawowych zasad zachowania się w niektórych sytuacjach, jednak dzięki takim wpisom poznać mogą w teorii jak zachować się na drodze.

Dodaj komentarz